THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Cože? Já snad blbě čtu. Áááá! No jasněé! To byl Hasselhoff na Silvestra a teď zase nějaká ještě pitomější sranda s fotomontáží na obalu. To ti tak žerem… říkáte si jistě. Pěkně blbý vtipy. Chápu, je to trochu zajímavá kombinace. Steven Seagal je nejen v našich zeměpisných šířkách známý spíš jako ortodoxní nakopávač teroristických prdelí a lamač kostí, případně dívčích srdcí (kdysi dávno) než jako zpěvák a kytarový hrdina. Přesto je i tím. A já vás ubezpečuji, že tahle recenze není žádná recese, srandička, šprýmek eventuelně špásek, nýbrž reálný a holý fakt.
Tak, začneme s trochou málo historie, kterou jsem si frajersky našel na oficiálních stránkách hlavního borce, a která pro mě byla stejným překvapením jako možná pro většinu z vás. Seagala známe všichni. Málokdo však ví, že se tento světoběžník, herec a v neposlední řadě velmistr japonských bojových umění (v tom je stejně asi nejlepší) věnuje kromě drcení kloubů i drcení strun. Oficiální biografie uvádí, že si s kytarou tyká od čtrnácti. Druhým dechem dodává, že mezi hlavními inspiracemi byli hlavně bluesoví a blues-rockoví kytaristé Lightning Hopkins, B.B. King nebo nezbytná kytarová modla všech – nezapomenutelný Jimi Hendrix. To už docela jde, ne? Ale jde i jeho hudba? S údivem musím říct že překvapivě ano. Můžu vám říct, že když jsem to cédéčko poprvé slyšel, lezly mi překvapením oči z důlků. Album obsahuje čtrnáct skladeb, beroucích si jako základ převážně bluesové nálady. Ale rozhodně se nejedná o čisté blues. Už v první klipové hitovce „Girl It´s Alright“ je znát hodně velký příklon k popu. Ale ne popu ledajakému. Totiž k popu výjimečně dobře udělanému. Po pravdě bych takovou skladbu čekal spíš na albu Petera Gabriela než kdekoli jinde. A už vůbec ne na sólové desce Stevena Seagala. Ale co dál, bude jen popík? Ne, hned druhá „Don´t You Cry“ ostře zavání rockovější kytarou a zase trochou blues. Co se aranžérského přístupu týká, je znát, že si s tím materiálem někdo hodně pohrál. Však také některé skladby produkoval Ric Wake (Shakira, Céline Dion). Všudypřítomné ženské i mužské sbory doprovází hlavního tahouna, kde se jen dá. Takže si proplouváte albem a zjišťujete, že to není jen blues a rock s popem, co Steven na svou novinku vybral. Je to i široký záběr etnické hudby, což je asi nejvíc znát ve skladbě „Lollilop“, pokus o vzkříšení tanečního ducha přichází v příznačně nazvané skladbě „Dance“ a třeba taková „War“ vyloženě zavání černošskou komunitou. Autor se nebojí ani kláves či všemožně zaranžovaných cinkátek, činelků, bubínků a cimprdlátek. No, a co on sám? V pohodě. Kytara sice není úplně všude, ale tam, kde je, bych byl ochoten uvěřit, že na ni hraje člověk, který ji drží déle než dvacet let. Případně někdo z jeho neméně hvězdných hostů. A zpěv? Tak tam je Seagal poznat dokonale. Je na něm sice znát, že není léty školený zpěvák, přesto zní hodně, hodně slušně. Steven Seagal je velký muž. Nejen postavou ale i duchovně. A je to znát i z jeho hudby, na níž je znát příjemná lehkost a nenásilnost s níž byla tvořena.
No zkrátka, co vám budu povídat. Jsem z tohoto alba úplně u vytržení. A rozhodně to není, jen tím, jak neobvyklá osobnost za ním stojí. Zlé jazyky sice můžou tvrdit, že Seagal využívá svého jména k tomu, aby se prosadil v hudební oblasti. Což já okamžitě smetám ze stolu jako totální kravinu. Už jen to, že si vybral projev hodně hozený do blues, se moc neslučuje s myšlenkou komerčních žebříčků. I když myslím, že by se tam nejedna jeho skladba s přehledem udržela. Druhá, dle mého zásadní, skutečnost je ta, že album nevyšlo celosvětově, nýbrž pouze u jakési malé francouzské firmičky. Tam je tedy lokálně k dostání a pokud nemáte tetičku ve Francii, nezbývá než využít celosvětové objednávky přes internet.
Velice překvapivá věc. Nejen osobností, která za ní stojí, ale i hudební vyspělostí a širokou žánrovou pestrostí. Je to s podivem, ale Seagal je hudebník skoro stejně tak dobrý jako bojovník. A mnohem lepší než herec.
8,5 / 10
1. Girl It's Alright
2. Don't You Cry
3. Music
4. Better Man
5. Route 23
6. My God
7. Lollilop
8. Not for Sale
9. Dance
10. Jealousy
11. War
12. Strut
13. Goree
14. The Light
Songs From The Crystal Cave (2004)
Vydáno: 2004
Vydavatel: Nonsolo Blue's
Stopáž: 61:24
Produkce: Ric Wake, Steven Seagal
Uf, tak tohle jsem nečekal, STEVEN SEAGAL pro mě představuje herce, kterého nemám rád snad ani trochu. Od jeho hudebního počinu bych čekal cokoli, jen ne takto inteligentně působící kolekci nenásilné, přesto velmi precizně provedené hudby postavené na bluesových základech dokrášlených značným vlivem world music, příjemností nepodbízivého popu i podmanivou až rockovou kytarou. A STEVEN SEAGAL zpěvák? Tady se plně ukazuje jak pokřivené můžeme mít představy o hlasech mnoha zahraničních herců díky neadekvátnímu dabingu. Vokál je to totiž vyzrálý s jemností a grácií zkušeného písničkáře, především však s velmi charismatickým projevem. Akční hrdina se v mé mysli přerodil na parádního hudebníka a tam už si ho chci ponechat. V téhle roli mi nenáviděný ranař učaroval.
Zaujimava hudba
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.